אליעוז שחף - הרגלים מנצחים - השינוי בחייך מתחיל עכשיו!
צור קשר 055-6667389

קורס NLP- כלי משמעותי לאימון אישי

שיטת NLP זוהי מתודת אימון אישי חשובה שהתחזקה מאוד בשנים האחרונות ברחבי העולם וגם בישראל.

-NLP ניתוב לשוני פיזיולוגי או באנגלית- Neuro-linguistic programming,‏ היא שיטה פסאודו-מדעית (שיטה שלא הוכחה מדעית באופן מובהק דיו). השיטה מציעה מגוון טכניקות ומיומנויות לשינוי חשיבה, שליטה חזקה יותר ברגשות וניתוב התנהגות נכונה (שינוי הרגלים). ע”י שינוי דפוסים (Programming) לא נכונים או “מעכבים” יוכל המתאמן לשפר יכולות ותפוקות, לשפר תקשורת “תוך אישית” ומול הסביבה- “בין אישית”.

כמו רוב השיטות שצמחו ממדעי הפסיכולוגיה במאה ה-20 גם ה-NLP צמחה במערב, בארה”ב, במהלך שנות ה-70. את השיטה פיתחו ד”ר ריצ’רד בנדלר ופרופסור ג’ון גרינדר שחקרו ועסקו בעיקר בנושא המצוינות האנושית. תמצית המחקר שלהם עסק בשיפור התקשורת באמצעות תצפית ומחקר של מומחים בתחומם או אנשי תקשורת מצליחים.

במהלך העשור הראשון התפתחה השיטה ויצאה מגבולות ארה”ב לאירופה ולשאר המדינות וכיום, 40 שנים אחרי בניית היסודות היא מהווה תחום מוכר ופופולרי שעקרונותיו מועברים בקורסים, סדנאות, ספרים, פודקאסטים, תוכניות טלוויזיה ופלטפורמות נוספות.  גם בישראל ישנם מאות מטפלים או מאמנים אישיים שאימצו את עקרונות השיטה.

מודל העבודה מייצר תהליכים קצרים יחסית, השפעות בטווח קצר. דיסציפלינות רבות אימצו עקרונות מתוך ה-NLP: ספורט, עסקים, אמנות, מכירות, שרות לקוחות ועוד.

אנשים ניגשים אל לימודי NLP ל-2 מטרות עיקריות: הראשונה בשביל לטפל בעצמם והשנייה בשביל לתרגל אחרים. המוסדות בישראל שמלמדות את השיטה פונות לאותם קהלים וחלק מכוון ללימוד כלים וטכניקות לאנשי עסקים (שיפור תפוקות) וחלק לטיפול עצמי (שינוי התנהגויות ושיפור תקשורת תוך אישית ובין אישית).

המלצתנו היא ללמוד NLP רק אחרי שעוברים תהליך אימוני משולב NLP, וזאת כיוון שלימוד של קורס NLP לצורך עזרה אישית משפיע חלקית בלבד. בקורס לומדים טכניקות רבות ומתרגלים זה על זה, אך חשוב לזכור שהתהליך עצמו לא מתקיים במהלך הקורס.

גם מטפלים רבים ומאמנים רבים לומדים את השיטה היעילה הזו, אבל מעטים האנשים שלומדים רק NLP ויכולים להתפרנס מהעברת תהליכים בתשלום, כיוון שללומדי NLP ללא אימון חסר בסיס משמעותי ממש לניהול תהליך ושאילת שאלות. NLP הוא אוסף של הנחות יסוד וטכניקות (יעילות מאוד כאמור) ליצירת שינוי, אך ללא עבודה תהליכית קשה מאוד לייצר תוצאות עם הלקוחות.

 

עקרונות השיטה

איפה לומדים NLP ?

בישראל אין לימודי תואר ללימודי NLP ניתן ללמוד במכללות ומוסדות פרטיים אחרים (מקבלים תעודת הסמכה מקומית). כבר בשנות ה-80 כאשר גרינדר ובנדלר התפצלו ניתן האות למעשה האות לפרשנויות שונות של השיטה ולהיווצרות של זרמים שונים ב-NLP. כל זרם דגל בפרשנות שונה של חלק מעקרונות היסוד והתיאוריות הראשונות של שני מייסדי השיטה: (אפיסטמולוגיה – Epistemological Presuppositions).

מבחינה מחקרית לא ניתן להוכיח בוודאות כי הנחות אלה נכונות, אך אם מקבלים אותן, עובדים איתן ומפנימים אותן, מתקבלות לרוב תוצאות חיוביות אצל “הלקוחות” (המטופלים או המתאמנים).

 

הנחות היסוד של ה-NLP  מהוות מערכת אמונות מעצימות, ומכילות מספר של עקרונות:

 

  1. המפה אינה השטח- בין המפה (תפיסת המציאות) לשטח (המציאות עצמה) קיימים פערים. האנשים מגיבים לפי תפיסת המציאות שלהם ולא לפי המציאות עצמה, הדבר נובע מחוסר מודעות ותפיסת מציאות שגויה.

המפות “הנכונות” יותר הן אלו שמאפשרות ל”בעל המפה” מרחב בחירה גדול יותר.

  1. לכל אדם יש כל המשאבים שהוא צריך על מנת להשיג את מטרותיו. חלוקה נכונה של המטרה למשימות תסייע לאדם לעמוד במטרותיו.
  2. כל אדם יכול לעשות פעולות רבות, כמעט כל פעולה אפשרית. כך שאם אדם יכול לעשות משהו מסוים- פעולה מסוימת, אפשר ליצור מזה מודל, לפתח אותו ולעשות בו שימוש חוזר או שימוש ע”י אדם אחר.
  3. לא רצוי להגדיר היא הצלחה ככישלון אלא כניסיון ותרגול- משוב שיוביל להצלחה בהמשך הדרך.
  4. תקשורת היא דבר נצחי, מתרחשת כל הזמן. אם לא קיבלתם תגובה רצויה לתקשורת שלכם עם גורם אחר נסו למצוא דרך אחרת/ אפיק אחר של תקשורת לאותו אדם.
  5. קיימת הפרדה מהותית בין האדם ואופיו לבין ההתנהגות או דרך התקשורת שלו.  אנשים מגיבים להתנהגות של האחר מבלי להתחשב בכוונה החיובית שלו, למרות  שהם עצמם היו רוצים כי האחר יגיב אל הכוונה החיובית שלהם.
  6. כל בחירה של התנהגות האדם היא נכונה לאותו רגע נתון. גם אם ההתנהגות שלילית נכון לאותו רגע היא היתה הבחירה הטובה ביותר עבור אותו אדם, ההתנהגות היתה תואמת למפת המציאות באותו רגע מדויק. יחד עם זאת בכל סיטואציה יש לפחות 3 אלטרנטיבות לפעולה ובאותו הרגע האדם לא היה מודע ולא היה קשוב לשאר האלטרנטיבות.
  7. אנרגיה מגיעה למקום שמכוונים אליו ולמקום בו הולכת תשומת הלב. אל תחכו לאנרגיה תביאו אותה אתכם.
  8. לאנשים שיש משאבים רבים: יכולת גמישות, ביטחון עצמי, יכולת לשנות הרגלים ועוד יוכלו להשפיע לחיוב על התנהגותם ועל התנהגות הסובב אותם.

 

גישה נוספת של NLP מתייחסת ל-5 עקרונות הצלחה:

א.  דעו את שאתם רוצים- אל תפעלו מתוך אינרציה, הגדירו היטב את הרצונות והמטרות שלכם ופעלו להשיגם. בחיל הים נהוג לומר “קפטן שלא יודע לאן להפליג- שום רוח לא תיקח אותו לשם”. קבעו תוצאה רצויה- “תוצאה בנויה כהלכה” – Well Formed Outcome.

ב. עשו את שיש לעשות- פער גדול קיים בין המודעות של האנשים לפעולות הרצויות בחייהם לבין היכולת או הרצון לבצע אותם. אנשים נשארים באזור הנוחות- אזור “אי העשייה” ולכן לא פועלים. טוני רובינס, מנטור בינלאומי מוכר ומרצה בחסד טוען ש”אם אתם לא יכולים לעשות משהו- אתם מוכרחים לעשותו”. במקרים רבים ה”פקק” הוא חוסר מוטיבציה וחוסר ביכולת הנעה אישית.

ג. חדות חושים ובקרה- בזמן קבלת החלטה חשובה עלינו להיות חדים. הקשבה לעצמנו ולסביבה, התבוננות בכל חלקי הפאזל ותקשורת טובה יגדילו את הסיכוי לתפוקות רצויות ומוצלחות.

ד. גמישות התנהגותית- במודלים אחרים יכולת זו יכולה להיקרא “שימוש בכובעים”, הכוונה להיות וורסטילי בהתנהגות שלנו. התאמת ההתנהגות למטרה וליעד שבחרנו. ב- NLP ישנם מתודות ותרגילים רבים לאימוץ גמישות התנהגותית ע”י חידוד חושים.  המפתח לגמישות התנהגותית נעוץ בגמישות מחשבתית.

ה. לפעול מתוך גישת ההצלחה- בצבא פגשתי רס”ר שתמיד היה אומר: “אם תכוונו נמוך תפגעו נמוך, תכוונו גבוה- תפגעו גבוה…” אנשים עם שאיפות נמוכות לא יצליחו “במקרה”. הצלחות אישיות לא קורות מעצמן, לכישרון לא תמיד יש קשר לכך.

אנשים שאומרים לעצמם: “איך אני אצליח לאמן אחרים אם אני בעצמי דפוק”. גישה כזו באמת לא תקדם אותם…הגישה שלנו מכתיבה את האופן שבו אנו נפעל בחיינו. להצליח פירושו לשלם מחיר, לכוון גבוה גובה קורבנות, עלינו להיות מוכנים לשלם אותם.

 

כאמור ישנן עוד עקרונות ומודלים שתורגמו מעקרונות היסוד של ה-NLP, את חלקם נלמד בקורס וחשוב מהכל נבין מהן השאלות החשובות שיש לשאול את עצמנו ואת המתאמנים שלנו .

 

NLP ודמיון מודרך

דמיון מודרך הינו כלי משמעותי ב-NLP, אנו למעשה רותמים את כוח הדמיון ,ליצירת שינוי חיובי בחשיבה שלנו ובמודע.   דמיון מודרך הוא בעצם “שיחה” של עצמנו עם התת מודע שלנו. ניתן לעשות שימושים רבים בדמיון מודרך במספר דיסציפלינות טיפוליות. ב-NLP אנו משתמשים בדמיון מודרך על מנת לשנות הרגלים ישנים (האישיים והמקצועיים) שמעכבים אצלנו הצלחות (“תקיעות” מהעבר, זיכרונות כואבים, מכשולים ועוד).

 

NLP- לימודים: איפה כדאי ללמוד NLP

כאמור, ישנם לא מעט מוסדות ופרסונות שמעבירות קורסים והשתלמויות של NLP, במיוחד בעשור האחרון. אחד הפרמטרים החשובים שיסייעו לכם לקבל החלטה הוא שאלת שאלה פשוטה בנושא: “למה אני רוצה ללמוד NLP”

  • כי זה מגניב ?
  • כי הרבה לומדים עכשיו ?
  • כי זו דרך מצוינת שלי לעבור תהליך עם עצמי ?
  • כי אני רוצה לעשות שימוש בכלי הזה בעתיד בליווי ואימון של אחרים ?

רמז: אין תשובה לא נכונה, יש תשובה שהכי מתאימה…

 

כל אחד פונה ובוחר לאמץ את השיטה בהתאם לצרכיו. ברגע שתדעו את התשובה באופן ברור יהיה לכם יותר קל למצוא ת המוסד הנכון ולשאול את נציגיו את השאלות הנכונות ומהם הדגשים בקורס.

לחלקכם תספיק חשיפה חלקית (סדנא או מספר מפגשים מצומצם), חלקכם ירצה להעמיק ולקחת קורסי המשך, וחלקכם ירצה לאמץ כלים ללוות אחרים.

אנו ב”הרגלים” מלמדים את שיטת ה-NLP כחלק מקורס הדגל לאימון של החברה, אנו רואים בשיטה כלי משמעותי של המאמן האישי בעבודתו אבל לא הכלי היחידי, הוא חלק חשוב בארגז הכלים של המאמן. לפיכך התעודה הניתנת בסיום הקורס אינה תעודה ייעודית של NLP אלא של תעודה של מאמן  אישי, תעודה המוכרת ע”י ה-ICF הארגון הבינלאומי המאגד את בכירי המאמנים ברחבי העולם. (ארגונים גדולים כמו ג’ונסון אנד ג’ונסון באירופה לא מעסיקים מאמנים שאינם מוכרים על ידי הארגון. בוגרי התוכנית  מקבלים אישור של ה-ICF ברמת ACSTH (מאמן שסיים את מסלול ההכשרה שמוכר על ידי הארגון).

ניתן לראות בשטח שהרוב המוחץ מאלו שלומדים NLP לא מתפרנסים מהתחום, כאמור בגלל חוסר בסיס בניהול תהליך, שאילת שאלות ועבודה ריגשית עם מתאמנים. ה NLP נטול רגש ברובו, ולכן קשה מאוד להעביר תהליך מוצלח ללא הבסיס הראוי.

 

   NLP (קורס) ו”הרגלים מנצחים”

בהמשך לפרק הקודם, “הרגלים” רואה ב-NLP שיטה מוכחת והכרחית בארגז הכלים של המאמן אך לא היחידית. אם נרכז את המדיניות והאמונה שלנו בנושא לנוסחה אחת: “מאמן טוב צריך להכיר את הכלי של ה-NLP כשיטת אימון אפקטיבית, אבל היכרות רק עם השיטה הזו לא תהפוך אותו למאמן טוב” ולכן השיטה מהווה חלק מהקורס ולא את כולו.

כל המרצים של “הרגלים מנצחים” בראשותו של אלי שחף, מוסמכי NLP ומלמדים את התחום ברמה הגבוהה ביותר מבחינת עניין ומבחינה מקצועית. בסוף הקורס יידע המתאמן והמשתתף בקורס לעשות שימוש בכלי גם על עצמו וגם מול מתאמנים עתידיים.

 

לשאלות בנושא הקורס ניתן להתקשר אל 055-6667389, נשמח לענות ולסייע לכל פניה.

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.